Vránovy zápisky z chytání ryb

Po skoro dvaceti letech jsem se vrátil v k rybaření. Chytám především v okolí Prahy na Berounce 1 a 2. Občas se podívám na Vltavu, dále na Labe nebo na Bečvu. V letech 2008-2009 jsem chytal hlavně na přívlač, ale v roce 2010 jsem začal používat feeder a nyní je to má hlavní technika. Kromě feederu a přívlače mám rád i plavanou (nejlépe kousek rohlíku na hladině). Párkrát jsem byl i na sumce s větší rybičkou, ale zatím jediného zajímavého (asi 1m) jsem chytil na Berounce v roce 2008 na přívlač.

Protože zážitky z lovu jsou na rybaření to nejlepší, pokusím se občas si sem něco poznamenat. Uvidíme, jestli bude výsledek natolik zajímavý, abych se ke svým poznámkám vracel a rozšiřoval je...

Zatím jsem nechytl vlastně žádnou velrybu, tak bych si mohl aspoň psát "rekordy", jestli se tomu vůbec tak dá říct. Nebo spíše větší ryby, které mi nějak zůstaly v paměti.

Kapr 51cm 17.11.2010 Berounka 1, Černošice feeder, kukuřice
Tloušť cca 50cm asi 1985 Loučka položená, třešeň
Parma 54cm 22.11.2011 Berounka 1, Zadní Třebáň přívlač, podseknuta :-(
Cejn 50cm 4.5.2011 Labe 19, Čelákovice feeder, červi

Rychlé odkazy na jednotlivé příspěvky.
Přívlač na Berounce 2 dvě štiky neděle 27.11.2011
Vltava 6 v Chuchli pátek 4.2.2011
Berounka 1 u Černošic poprvé na rybách středa 26.1.2011

Přívlač na Berounce 2, 27.11.2011

Nevstoupíš dvakrát do stejné řeky. Jel jsem zase do Dobřichovic. Na stejné místo, jako před týdnem. Bylo krásně jasno, kolem 7 stupňů. V Praze trochu foukalo. V Dobřichovicích jsem vylezl z auta a tam uragán. Vlny jak na moři :-). Zašel jsem proti proudu se podívat, kde jsem před týdnem nachytal okouny. Už tam seděli dva rybáři s rybičkama. Kažný dva pruty, na nich kačeny a malé rybky. Zkoušel jsem přívlač s novým prutem St.Croix 7-21g. Vzal jsem si jen dvě malé krabičky nástrah - jednu s pár třpytkama velikosti 0 a 1. Druhou s několika gumama - twistery a kopyta do dvou palců s hlavičkou max. 6g. Asi hodinu jsem to zkoušel v Dobřichovicích. Zkoušel jsem všechno možné, ale rybu jsem ani neviděl. Kolegové s rybičkama dopadli stejně. Po hodině jsem utekl pryč. Vyrazil jsem proti proudu do Třebáně.

V Třebáni pod jezem byl netradičně jen jeden rybář, takže jsem měl kam zaparkovat. Vzal jsem si polarizační brýle a vyrazil k vodě. Dal jsem tam malý žlutý twister se dvěma červenýma ocáskama. Na první hod, tak jeden až dva metry u břehu najednou škub škub a zahryzla se do něj zubatá. Super, přes hodinu ani jeden kontakt a tady ryba na první hod. Byla to štika, tak jsem raději vytáhl podběrák. Opatrně jsem ji vytáhl. Měla necelých 50cm. Pustil jsem ji zpět. Ještě chvíli jsem to kolem prohazoval a pak vyrazil proti proudu. Bylo dost málo vody - jen 15 kubíků a s polarizačníma brýlema bylo vidět skoro do metru. Šel jsem pomalu proti proudu a zkoušel všemožné gumy a malé třpytky. Ale za více než hodinu jsem neviděl ani rybičku.
štika obecná z Berounky

V kapse mi už začal zvonit budík na mobilu. Byl čas vyrazit zpět. Pomalu jsem se vrátil na původní místo. Zase jsem zkoušel všechno možné. Nakonec jsem tam dal malé 2" kopyto leskle zelené barvy s červenou hlavou. Párkrát jsem ho hodil do vody a najednou vidím, že za ním něco jede. Byla to štika, ale nezaútočila. Jen dojela až těsně ke břehu (hned u břehu bylo přes půl metru vody). Pomalu odplula. Říkal jsem si, že to je ta první. Ještě jsem dvakrát hodil a najednou, tak 3 metry od břehu zabrala. Vypadala trochu větší, ale stále to klidně mohla být ta první. Měl jsem na štiku celkem jemné náčiní - vlasec 0,18 a sotva 5cm nástrahu. Chvíli jsme se přetahovali. Nad vodu neskákala, ale měla celkem sílu. Párkrát mi vymotala asi jeden až dva metry vlasce a zajela ke dnu. Vytáhl jsem ji podběrákem a nebyla to ta první - tahle byla o více než 10cm vetší. Chvíli jsem váhal, ale nakonec jsem ji vzal. Byla to druhá ryba, kterou jsem tento rok vzal.

Přívlač na Berounce 2, 20.11.2011

Už je pěkná kosa. Ráno mrzlo a i po poledni, když jsem se z ryb vracel, bylo jen pár stupňů nad nulou. Vyrazil jsem do Dobřichovic. Zatím jsem tam nikdy nechytal tak jsem si to chtěl projít s vláčákem. Vybavil jsem se několika gumama a hurá proti proudu. Našel jsem místo, kte byly snad tisíce malých rybiček tak 5-10cm. Kde jsou malé, musí být i větší a zkoušel jsem "gumovat". Během půl hodiny se mi povedlo přesvědčit tři okouny. Měl jsem z nich velkou radost. Je to jedna z našich nejhezčích ryb a já jsem letos nechytl ani jednoho. Jeden z nich byl menší kolem 20 a dva celkem slušní kolem 30cm.

Šel jsem proti proudu dál, ale za moc to nestálo. Byla malá voda (kolem 14 kubíků) a ještě pár metrů od břehu bylo jen půl metru vody. Svítilo sluníčko a námraza ze stromů roztávala a pršela mi na hlavu. Ušel jsem tak tři čtvrtě kilometru, pak jsem se otočil a vrátil na původní místo.

Občas jsem viděl, jak něco zaloví a rybičky se plaší. Říkal jsem si, že by o mohla být štika, ale nebyla. Asi po půlhodince na jednom místě konečně záběr a ryba byla něco většího. Bojovala jak vzteklá, naviják vrčel... Ale dlouho jí to nevydrželo - tak něco přes půl minuty. Byl to bolen. Ještě se chvíli vzpouzel a já musel vytáhnout podběrák. Ale za chvíli byl venku. Měl 54cm. Pustil jsem ho, ale otočil se břichem nahoru. Asi ho ten souboj úplně odrovnal. Ještě asi 10 minut jsem chytal a vytáhl posledního okouna. Bolen byl stále břichem nahoru a já už přemýšlel, jak ho budu kuchat :-) Potom se mi ho ale povedlo otočit hřbetem vzhůru a odplul. Tak jsem zase nic nedonesl domů... Celkově to bylo super chytání. Okouna ani bolena jsem letos ještě nechytl.

V týdnu mi přišel mail z RSP Fishing z Nového Jičína. Podle očekávání zamítli reklamaci zlomeného prutu Dragon Destiny. "Reklamace je neoprávněná a zamítám ji z důvodu nevhodného zacházení s výrobkem, tzn. nedodržení záručních podmínek, které byly dodány společně se záručním listem. K poškození věci došlo ještě před tím než byl RP použit k rybolovu a to pravděpodobně: přibouchnutím do dveří auta, šlápnutím na prut, případně jiným dalším způsobem, který samozřejmě můžeme jen předpokládat." No jestli na prut v prodejně šlapali, nebo ho přivírali do dveří, to nevím. Ale já jsem nic takového nedělal. Nabídl mi sice ke koupi jen samotný spodní díl, ale Dragona už snad raději ne... Jedna zkušenost mi stačila a RSP ani Dragon ode mne už neuvidí ani korunu. Rybářské nářadí má dělat radost a ne abych se s někým handrkoval, proč prut prasknul během první hodiny u vody. To si raději koupím jiný prut od někoho jiného...

okoun říční z Berounky

bolen dravý z Berounky

Přívlač na Berounce 3, 5.11.2011

Ve čtvrtek jsem se stavil na ryby cestou z práce, ale za moc to nestálo. Do Černošic jsem se dostal až když byla tma. Dnes jsem si to vynahradil. Vyrazil jsem ráno do Srbska. Vzal jsem si jen vláčák, dvě krabičky nástrah a hurá k vodě. Cestou jsem se nějak zamyslel a zapoměl odbočit. Musel jsem se přes Beroun vracet. Naštěstí to nebylo více než 10 minut.

U vody jsem zaparkoval, vytáhl baroh a prut a šel na to. Za celou dobu jsem nepotkal jediného rybáře. Zato turistů, skautů a kolařů tam bylo spousta. Ještě jsem potkal dvě labutě a několik volavek nebo kormoránů. Labutě pořádaly přelety a byly slyšet na stovky metrů daleko. Zkoušel jsem chytat na různé gumy, woblery a rotačky. Celkem se za ty asi tři hodiny daly zlákat čtyři štiky. Jedna na malé kopyto a tři na černo-červenou rotačku vel.4. No ony to byly spíše štíhlata - všechny jak přes kopírák kolem 40cm. Ale byly krásně vzteklé, skákaly z vody a všechny byly chyceny za krajíček.

štika obecná

Přívlač na Berounce 1 a 2, 22.10.2011

Dva týdny jsem se nedostal na ryby. Vyrazil jsem v sobotu odpoledne do Třebáně. Zkoušel jsem to v okolí jezu ale nic nepřišlo. Dole, níž po proudu se mi ale přece jen něco povedlo. Potápivým woblerem jsem podsekl parmu (nebo spíše nadsekl - měla to v hřbetní ploutvi). Trochu mě překvapilo, že moc nebojovala. Buď tím, že byla podseknutá, nebo už byla zima a ona byla ztuhlá. Vzduch měl kolem 5 stupňů. Každopádně parma 54cm potěšíla, vytáhl jsem parmu poprvé po dvaceti letech. Už několikrát jsem si říkal, že by tam mohly být, ale nikdy se mi ji nepodařilo chytit - tak aspoň jedna podseknutá... Ještě jsem se cestou domů stavil v Černošicích, ale tam nebyl ani ťuk. Tak snad příště.

parma obecná

Neúspěšný pokus o reklamaci zlomeného prutu Dragon Destiny u RSP v Novém Jičíně, 30.9.2011

Jel jsem do Nového Jičína k rodičům a vzal k Procházkovi (
RSP-fishing) zlomenou udici. Před měsícem se mi tam zalíbil vláčák Dragon Destiny 7-21g a objednal jsem si ho po internetu. Při první vycházce - sotva po hodině chytání se ale zlomil ve spodním dílu kousek pod spojkou. Udice je do 21g a já jsem tam měl střední kopyto. Doma jsem to kopyto zvážil na přesné modelářské váze a mělo 16.5g, takže to udice měla v pohodě vydržet. Nebyl to přitom žádný kaprařský superšvih - prostě normální nához...

U Procházky jsem s reklamací nepochodil. Sice konstatoval, že je vidět, že jsem s prutem nikde neklepnul, že to není zlomeno ve vázce ale reklamaci neuznal. Děsně se mě snažil přesvědčit, že jsem za něco musel zachytit. Při inkriminovaném náhozu mi ale nástraha normálně odletěla - takže jen těžko mohla být někde na nějakém stromě. Ještě se ta prasklina bude posuzovat snad u dovozce, ale já mám za sebe celkem jasno - další prut Dragon už nechci a v RSP už taky nic nekoupím. Byl to můj celkem devátý prut a jediný, který jsem kdy při chytání zlomil. Ať už to posouzení u výrobce dopadne jakkoliv, jeden Dragon mi fakt stačil...

Berounka 1 v Černošicích, 24.9.2011

Konečně pořádná ryba. K večeru jsem zašel do Černošic s vláčákem. Zkoušel jsem různá kopyta a rotačky. Pořád nic, jen jednou jsem malým kopytem vydráždil malou štičku k útoku ale nedobrala to. Zapoměl jsem si doma čelovku a už se stmívalo, tak jsem to otočil a šel zpět. Ještě jsem se zastavil na několika místech, kde jsem ten den už chytal. Najednou rána do prutu a něco tam bylo. Ryba byla relativně velká a skákala nad hladinu. Myslel jsem, že je to nějaká pozdní štika - už byta fakt skoro tma. Rybu jsem držel na udici a vytáhl z batohu podběrák. Až když byla ryba venku, zjistil jsem že je to candát. Nástrahu měl celkem hluboko a v té tmě jsem ji ani nedokázal vytáhnout. Na candáta nezvykle bojoval - jak ve vodě, tak potom na břehu. Při měření jsem si musel posvítit mobilem. Naměřil jsem odhadem 60cm, rybu zapsal a jel domů. Tam jsem ji znovu přeměřil a měla 64. Konečně něco slušného. První ryba, kterou jsem letos vzal.

candát

Berounka 1 v Radotíně a Černošicích, 3.9.2011

Léto je pryč, ale první týden září byl ještě teplý. Vyrazil jsem asi v 5 a bylo kolem 28 stupňů. Prvního vakerena jsem potal cestou - nefungovala mi klimatizace v autě. Takže jsem se cestou do Radotína pěkně pekl. V Radotíně bylo spousta kolařů, nějací lidé se koupali a v Lipencích měli modeláři nějakou akci - asi Lipenský obr. Poslouchal jsem komentář a díval se na letadla. Byli tam zrovna nějací akrobati, vrtulník, jeden jet a pár větroňů. Celkem zajímavá podívaná. Letos poprvé mě kontroloval porybný. Dal mi do papírů nějaké razítko - budu se muset podívat, kdo to vlastně byl.

V Radotíně jsem chytal boloňkou na plavanou. Nejdřív na vetší asi centimetrový háček a kousek rohlíku. Moc to nešlo, ale přece jen jsem vytáhl tlouště tak 35-40 cm. Po další chvíli přišel ještě jeden menší kolem 30. Zmenšil jsem háček a nástrahu a vytáhl malou ouklejku. S ní jsem vyrazil k Černošicím. Chvíli jsem hledal, jak se tam dostat k vodě. Nakonec jsem zajel mezi zahrádkami ke hřišti v Mokropsech. Tam jsem si našel místo na vnitřní straně zatáčky. Dno bylo kamenité a malá hloubka. Na jednu udici jsem nahodil mrtvou ouklejku a druhou jsem chytal malé rybičky. Měl jsem problém zaseknout záběry. Rohlíková kulička mi pořád padala z háčku. Příště musím zkusit něco umělého. Stejně asi ta drobotina žere vše, co vidí. Nakonec se mi povedlo chytit asi 8 ouklejí a 3 hrouzky. Šupnul jsem je doma do mrazáku zabalené po třech a na podzim si je budu brát na dravce.

Na večer jsem sbalil boloňku a vytáhl feeder. Měl jsem si vzít něco jiného, ale bohužel nevzal. Nahodil jsem dvě udice na těžko s mrtvou rybičkou. Použil jsem doma uvázané systémy se dvěma malými trojháčky. Na feeder jsem vůbec neviděl, na druhou udici jsem dal policajta a na něj chemické světlo. Záběr přišel chvíli po deváté. Krásný tloušť tak kolem 45cm. Odpolední tloušť z Radotína byl taky pěkný, ale tohle byl prostě macek. Odháčkoval jsem ho, pustil zpět a znovu nastražil tu samou rybičku. Druhý záběr přišel až ve třičtvrtě na deset. Tahle ryba bojovala o něco více a byla více u dna. Nakonec z toho byl bolen 55cm. To už je taky kus ryby. Taky jsem ho pustil. Další ryba už nepřišla, ale i tak jsem byl spokojen...

Berounka 2 v Dobřichovicích - zlomený prut, 31.8.2011

Koupil jsem si novou udici. Byl jsem na Moravě a u Procházky jsem si vyhlídl vláčecí prut Dragon Destiny 7-21g. Zkoušel jsem i nějaké pruty ze série Team Dragon, ale ten Destiny se mi líbil nejvíce. Nakonec jsem neodolal a o týden později ho koupil po internetu. Udice došla v pátek a já se až do středy těšil, jak ji vyzkouším. Byla lehoučká a malé gumy s ní šly vodit na 18ce vlasci pěkně. Asi po hodině jsem tam dal trochu větší kopyto a při jednom náhozu najednou křup a udice se zlomila ve spodním dílu mezi prvním očkem a spojkou. To mě teda pěkně naštvalo. Sotva po hodině zlomím udici za dva litry. Doma jsem si pro jistotu zvážil hmotnost té gumy i s hlavičkou - bylo to 16,5 gramu a nebyl to žádný superšvih. Prut je do 21g, takže to byla asi vada materiálu. Uvidím, co se povede vyreklamovat. Ale i když se to povede, tak než se dostanu do Nového Jičína, než vyřídí reklamaci... to bude sezóna pryč. Chvíli jsem ještě vláčel se starou udicí Jaxon, ale nakonec jsem byl zcela bez záběru. Prostě den blbec.

Labe 21 v Sadské a Hradišťku, 24.8.2011

Zkusil jsem další místo na Labi. Nejdřív jsem jel do Sadské. Tam musí člověk zaplatit 20 korun aby se dostal blíž k vodě a stejně musí buď do zákazu vjezdu nebo parkovat stovky metrů od vody. To mě dožralo. Když mě tam nechtějí, tak ať si trhnou. Jel jsem do Hradišťka. Tam se dalo zaparkovat hned u vody, ale byla nízká hladina a vůbec to nebralo. Nakonec jsem byl bezrybka.

Doubka u Lysé - Labe 20A, 3.8.2011

Po mnoha letech jsem zkusil stojatou vodu. Letos jsem už několikrát byl na Labi v okolí Čelákovic, tak jsem zkusil tůň Doubka u Ostré. Konečně po měsíci bylo slušné počasí. Cestou jsem ztratil půl hodiny - zapoměl jsem si doma židličku a vracel jsem se. V Ostré jsem minul správnou odbočku a musel jsem jet přes polní cestu. Trochu jsem při tom odřel auto zespodu. Na samotné místo jsem dorazil kolem šesté. Na břehu bylo několik rybářů. Jeden právě odcházel a říkal, že nemohl chytit nic většího - jen samou drobotinu. Já jsem nakonec dopadl úplně stejně.

Zkoušel jsem feeder na kukuřici, žížaly a rohlíkové boilí. Dal jsem nejtenší špičky - 0,5 a 1 unce. Skoro jsem nestačil obsluhovat pruty. Ne, že by bylo tolik záběrů, ale citlivé špičky ukazovaly každé šplouchnutí ryby v okolí. Rozhodně si nemůžu stěžovat na málo ryb. Vytáhl jsem asi 10 cejnů kolem 20cm, 4 trumeny, 3 perlíny a jednoho kapříka. Ale jak už varoval kolega, všechny ryby byly pod 25cm. Kromě feederu jsem chytal i na plavanou. Koupil jsem si 6g wagler a zkoušel ho na feederové udici. Celkem to šlo. Jen jsem měl moc silný vlasec 0,18mm a chvíli trvalo než jsem splávek vyvážil. Pak se s ním ale dalo v pohodě nahodit 20m kam jsem potřeboval. Tak jsem chytil ty perlíny a kapříka. Večer jsem ještě nastražil mrtvou rybku na položenou, ale tam jsem se záběru nedočkal. Domů jsem dorazil těsně po půlnoci. Celkově to bylo podařené chytání.

Doubka u Lysé

Berounka v Mokropsech, 27.7.2011

Zajel jsem si k jez v Mokropsech. Nejdříve jsem chytal těsně pod jezem na plavanou. Vytáhl jsem jen pár ouklejí. Pak jsem šel níže na feeder. Bohužel mezitím najeli další rybáři a nejzajímavější místa obsadili. Aspoň jsem zkusil něco nového. V Berounce bylo dost vody a silný proud. Na protějším břehu se dva snažili o sumce. Zaplavávali bójky. Díval jsem se na ně a aspoň jsem se trochu přiučil. Na feeder jsem na červy dostal jen pár malinkých cejnů. Pak přišel od Černošic mrak a já prchal domů. V momentě, kdy jsem dal všechny věci do auta a chtěl nasednout, začalo pršet. Aspoň něco vyšlo na 100%.

železniční most v Mokropsech

Jizera a Labe u Káraného, 20.7.2011

Zkusil jsem Jizeru. Nikdy jsem na ní nechytal. Asi jsem si ale vybral špatný den. Jizera byla jako kafe. Šel jsem po pravém břehu proti proudu a zkoušel přívlač. Hlavně gumy. Řeka v lese vypadala zajímavě. Spousta krásných míst, podemleté břehy,... S chytáním to bylo horší. Jednak byl břeh trochu vysoký a špatně dostupný - i kdybych něco chytil, bylo by obtížné to vytáhnout. Ale stejně jsem nepotkal jedinou rybku, takže to bylo jedno. Bylo 30 stupňů a spousta komárů. Jen tuny repelentu mě zachránily před sežráním. Po dvou hodinách jsem ještě zkusil Labe. Tam se nějaké ryby šplouchaly u hladiny, ale ani gumy, ani woblery ani pop nic nevydráždil. Jen jsem si popem zamotal šňůru a musel jsem asi 10 metrů ustřihnout. Z jihu se valila bouřka a musel jsem toho nechat dříve. Jen tak lehce pršelo až na Smíchov. Po vyjetí z tunelu ale asi někdo otočil kohoutkem a vody bylo jak pod přehradou. Nedalo se jet více než třicítkou... Divné léto

Berounka v Zadní Třebáni, 1.6.2011

V úterý bylo 30 stupňů a ve středu se ochladilo na 18 a od východu se hnal déšť. Vůbec jsem nevěděl, jestli mám vyrazit. Nakonec jsem jel do Třebáně. První hodinu jsem zkoušel plavanou na rohlík. Ani ťuk. Hladina byla skoro mrtvá. Potom jsem se přesunul trochu po proudu a nahodil feeder. Zkoušel jsem kukuřici a rousnice. Na rousnice jsem chytl tři kameny - teda asi tři olova jsem utrhl. Jinak nic. Na kukuřici ale přišli tři kapříci. Možná to byl vlastně jen jeden, protože byli jak přes kopírák - všichni měli kolem 40cm. Poslední zabral při odchodu o půl desáté. Složil jsem podběrák a v tom mě praštila udice do nohy. Takových záběrů bych chtěl více. Tak jsem podběrák zase rozložil a kapříka vytáhl. Zatím co odpoledne byla voda skoro mrtvá, s večerem ožila. Boleni mlátili do rybiček, na hladině byly kroužky. Takovou vodu mám rád. Už aby se smělo vláčet...

Velké prd v Čelákovicích, 11.5.2011

To se moc nepovedlo. Bylo horko a spousta komárů. Přes hodinu jsem tam jel a za tři hodiny jsem neměl ani jeden záběr. Nějaký domorodec říkal, že je dole voda a ryby neberou.

Nitěnky a velecejn, Labe 19 v Čelákovicích, 4.5.2011

Minulý týden jsem chytil bacila a z ryb nic nebylo. Už jsem byl připraven, měl jsem koupené červy ale seděl jsem doma. Vynahradil jsem si to dnes. Berounka je letos nějaká zakletá, tak jsem jel na Labe do Čelákovic. Vloni jsem byl na Labi jednou, letos ještě vůbec. Místo u topolů mi doporučil
Abosák, když jsem u něj kupoval ty červy. Odpoledne bylo asi 12 stupňů a trochu foukalo. Večer mě vyhnal déšť a zima - bylo kolem 6 stupňů. Ještě, že jsem si vzal zimní bundu.

Cesta se Smíchova na Labe je delší - asi 40 minut, ale v květnu je už dlouho vidět tak to není takový problém. Vzal jsem feederove pruty, 18 vlasec, těžší krmítka a hurá. Jako minule jsem si zase vzal pixlu kukuřice a v autě nechal otvírák :-) Už nikdy nevezmu na ryby něco, co se nedá otevřít bez pomůcek. Kromě týden starých a z třetiny zakuklených červů jsem zkoušel ještě rousnici a foukačku ale ty nějak nebodovaly. Na červy přišlo pár cejnů - několik malých a jeden velký 50cm. Zatím můj největší. Překvapilo mě, že měl hubu plnou malých červíků - asi nitěněk. To jsem zatím nikdy neviděl. Krmil se jak prase. Skoro se divím, že ho vůbec zaujaly mé červy. Teda předpokládám, že to byly nitěnky, které žrala ryba, a ne pijavice žeroucí rybu :-) Montáž jsem použil průběžnou s hokejkou, ale občas se mi motala. Škoda, že jsem už nestihl zkusit páternoster.

cejn z Labe

Kapr vystrčil hlavu z vody..., Berounka 1 v Černošicích, středa 20.4.2011

A zase prd. Tradičně ve středu jsem vyrazil na ryby. Tentokrát pod Černošice. Před pár lety jsem tam chytl pár candátů. Letos jsem tam ještě nebyl, tak jsem se tam chtěl podívat jak to tam vypadá po lednové povodni. Vzal jsem si feederové pruty, nějakou kukuřici, červy, rohlík a hurá. Na místě jsem zjistil, že plechovku kukuřice Globus nemůžu otevřít - nebyla samootvírací a já jsem neměl žádný nástroj. Jen jsem jí jen donesl k vodě a zase zpět. Červi naštěstí v plechovce nebyli, tak šli na háček.

Za celou dobu jsem měl jediný záběr. Utrhl jsem asi tři krmítka a aspoň pět návazců. Prostě voda k prdu. Na hladině se občas objevilo kolečko od ryby, ale bylo jich dost málo. V zimě jsem na stromech na druhém břehu viděl pár kormoránů... V jednu chvíli jsem si připadal jak porybný Kotě z Rumcajze. V jednom z příběhů se vodník Volšoveček přeměnil na kapra a pohádka končí větou "Kapr vystrčil hlavu z vody a řekl porybnému: troubo". Připlul ke mě kapr na sotva dva metry, vystřčil hlavu z vody a otevřel tlamu. Měl štěstí, že mlčel. Asi bych po něm mignul olovem.

ZZZZima jak v Rusku, Berounka 1 v Radotíně, středa 13.4.2011

Strašná zima. Pršelo, bylo asi 5 stupňů a silně foukalo. Jen blbec by lezl na ryby. Z práce na Andělu jsem vyjel kolem páté. Vzhledem k počasí jsem nijak nespěchal. Cestou začalo pršet, tak mě napadlo se schovat pod nějaký most. Lahovický most jsem zavrhl - prostě se mi tam nějak nechtělo. Pak jsem uviděl dálniční most jižního obchvatu Prahy a bylo rozhodnuto. Takže jsem nakonec, aby na mě nepršelo, byl pod dálničním mostem v Radotíně. Foukalo tak silně, že bych snad nepoznal ani záběr od sumce. Ale jeden cejn se přece jen spletl. Špička SpeedMasteru byla ohnutá. Necukala - jen byla ohnutá. Ani jsem nevěděl, jestli je to ryba, nebo se jen něco zachytilo za vlasec. Zatím to byl můj největší cejn. Podběrák má na šířku 40cm a cejnovi se do něj nevešel ocas - tak to měl asi 45cm...

Nepotkal jsem jediného rybáře, jen večer jel kolem jeden blázen na kole. Mokrý byl jak ryba. Pod mostem sice nepršelo ale fučelo jak v aerodynamickém tunelu. Celkově je ten nový dálniční most zajímavý - už dávno jsem se tam chtěl podívat. Na chytání ryb je pod ním trochu rámus a břeh přímo pod mostem je samý kámen. Špatně se tam zapichovaly vidličky. Musel jsem je obložit kameny, aby vůbec držely. Fenclovky jsem vezl zcela zbytečně - nedaly se zapíchnout a stejně jsem měl kvůli větru pruty spíše vodorovně... Sice jsem něco chytil, ale asi jsem se na to měl v tom nečase vybodnout a spíš sedět doma...

cejn

Ryb jako na sádkách Berounka 1 ve Všenorech, středa 6.4.2011

Další úspěšný lov. Stejné místo jako minule. Jen jsem to zkusil pěšky místo autem. Dojel jsem do Černošic a přešel na druhou stranu přes železniční most. Nevyplatí se to :-( Cesta přes Černošice je asi 8 minut a pak dalších 7 minut pěšky. Autom to přes Dobřichovice trvá 12 minut. Zase bylo teplo - ještě večer v 8 bylo 16 stupňů.

Ani nevím, kolik bylo celkenm ryb. Asi 8 karasů, cejn, ouklej, plotice a první ježdík. Karasové byli jak přes kopírák. Jeden byl trochu větší ale jinak měli všichni tak něco přes 30cm. V jednu chvíli jsem měl dva najednou - jednoho jsem tahal a zabral druhý. Tak nakonec byli v podběráku oba. Plavačkový podběrák se sice blbě nosí ale je super - používám zatím dva ze tří dílů, ale 2m tyč je super věc. Chytal jsem na žížaly, červy a rohlík. Vše jsem chytil na červy. Někdy jsem dělal sendvič s rohlíkem, ale asi to bylo jedno. Jako krmení jsem měl Lorpio medium feeder. Je trochu podobné na plotici - trochu sladké a nějaký perník. Nová větší krabice na krmení se celkem osvědčila. Míň to z ní padalo a krmení vystačilo přesně jak jsem potřeboval - asi 2,5 hodiny na dva pruty.

karasové

Alelujá - volejte sláva, chytl jsem rybu :-) Berounka 1 ve Všenorech, středa 30.3.2011

Celkově sedmá vycházka na ryby tento rok a poprvé ryba. Zkusil jsem vyrazit někam, kde jsem letos ještě nebyl. Vyjel jsem do Všenor - na pravý břeh pod jez v Černošicích. Konečně bylo teplo - dokonce chvílema ukazoval teploměr 20 stupňů. Voda měla aspoň 6-7 stupňů a nebylo jí moc. Jen kolem 30 kubíků. Tráva se začala zelenat a konečně to vypadalo trochu na jaro.

Chytal jsem na červy a rohlík. Jako prvního jsem chytl hrouzka. Ukrutný zlý ryb měl asi 10 centimetrů a chudák se snažil sežrat tři červy. Pak jsem vytáhl ještě jednoho hrouzka a jednu ouklej. Kromě prcků ale přišly i dvě větší ryby. Nejdřív jsem zapřáhl něco, co se se mnou vůbec nebavilo. Vesele to odvíjelo vlasec z navijáku a plulo někam pryč. Trochu jsem se bál, jestli to vůbec můžu s návazcem 0,14mm Stroft vytáhnout. Snad po 10 minutách boje se ryba konečně ukázala. Byl to kapr. Teda spíš kapřík kolem 45cm, ale byl chycený na řitní ploutev. Proto ta velká síla. Konečně jsem vyzkoušel nový podběrák. Na nevelkou rybu stačil na jednom dílu tyčky. Velikost síťky byla OK. Druhá vetší ryba přišla při odchodu. Sbalil jsem všechny věci včetně podběráku a stahoval první prut. V tom mi začal druhý signalizovat záběr. Zasekl jsem a začal něco tahat. Ryba se snažila ale na toho prvního kapra neměla. Za pár minut byl u břehu druhý kapr. Trochu menší a chycený regulérně za tlamu. Vytáhl jsem podběrák a rybu vylovil. Všechny ryby jsem samozřejmě pustil - byly to první ryby tenhle rok a stejně to byly jen žoužele...

Z technického pohledu mám několik poznatků.
* Cesta do Všenor na pravý břeh je strašně dlouhá. Z práce je to 35 minut. Z toho snad 12 minut je z Černošic od nádraží do Všenor. Asi je lepší zajet jen do Černošic a pak přejít železniční most. Cesta zpět do Motola přes Bubovice je taky 35 minut a to jsem jel rychle.
* Vidličky jsem zkoušel jak normální, tak Fenclovku. Fenclovka měla výhodu, že jsem si nekopal do prutu, ale zase se tam blbě prut odkládal když jsem chtěl naplnit krmítko nebo napíchnout novou nástrahu. Vidlička byla OK, ale hodila by se ještě delší.
* Návnadu jsem použil sladkou od Zlaté rybky s trochou hlíny. Míchal jsem ji v litrové misce a miska byla malá. Návnada vydržela asi dvě hodiny. Chce to více návnady - tak 1.5 litru a hlavně větší misku - tak 2-2.5 litru.
* Jako nástrahu jsem měl jeden až tři barevné červy plus rohlík. Zkoušel jsem malý háček č.16 s jedním červem i vetší č.10 s několika červy a kouskem rohlíku. Oba kapry jsem chytil na větší háček a více červů. Červi byli postarší a trochu mokří. Ale stejně mi ty potvory utíkaly z krabičky.
* Záběrů bylo sice dost, ale vetšina nesekatelných. Špička se zachvěla a za jednu sekundu nebylo nic. Několikrát jsem měl červy ožužlané. Na obou prutech jsem měl průběžnou montáž. Jeden s hokejkou, druhý přímo. Hokejka se trochu míň motala ale rozdíl nebyl velký. Zase měla problém se sjíždějícím olovem. Nejdřív jsem chytal s krmítky 30 a 40g a když došlo krmení tak jen s olovem 25-30g.

kapr

A zase nic - Berounka 1 pod Radotínem, sobota 19.2.2011

Další neúspěšný pokus něco chytit. Zkoušel jsem feeder na širokém úseku u Radotínského přístavu. Krmení plotice, nástraha rohlík a červi. Za dvě hodiny ani ťuk. Jen jsem utrhl jedno krmítko. Zkoušel jsem pár metrů od břehu i ve větší vzdálenosti. Průtok byl okolo 55 kubíků a ve vodě bylo vidět tak na 20-30cm.

Trojnožka pod prut se celkem osvědčila. Břeh je tam samý šutr a zapíchnout vidličku vůbec nešlo. Fenclovka se taky celkem osvědčila - ale musel jsem ji podepřít velkými kameny. Zkoušel jsem na obou prutech páternoster. Jeden s obratlíkem a gumou ke krmítku, druhý z rozstřižené smyčky. Ta smyčka funguje celkem dobře. I přes návazce 0,10 mm a malou nástarahu jen jednoho červa nakonec nepřišlo nic. Jen jsem vymrznul - bylo kolem nuly, zataženo a děsně vlezlá zima.

zima u dálničního mostu

Potřetí nic - Berounka 1 u Černošic, středa 9.2.2011

Byl jsem dnes potřetí tento rok na rybách a do třetice nula. Chytal jsem na Berounce pod Černošicema. Bylo krásně, kolem 5 stupňů, větší voda - protékalo asi 80 kubíků. Viděl jsem další tři rybáře. Jeden chytl na plavanou kapra asi 45 a klepl ho. Byl nade mnou o něco blíže špici vracáku.

Chytal jsem na feeder. Krmil ploticovým krmením s červy a hlínou. Jako nástraha byli červi, pařený rohlík a jejich kombinace. Průběžné montáže se mi nějak motaly, tak jsem to přehodil na paternostery. Nejsem si tím jist, ale asi pár drbanců bylo - ale buď to nebyly záběry nebo stály za houby. Nesekl jsem vůbec nic, takže jsem nový podběrák nevyzkoušel. Začal jsem s krmítky 50g, ale později jsem přešel na 30g - stejně jsem nechytal v proudu. Návazec 14 Stroft + N500 a Owner.

Cesta do Černošic trvá něco pod 20 minut, než jsem zapíchl vidličky, navázal a nahodil první udici, uběhlo dalších 15 minut. Šílené - zlatá plavaná. Budu muset něco vymyslet, aby příprava chytání nebyla tak dlouhá. Nechci nechávat prut navázaný - už jsem tak jednu špičku zlomil - ale zase trávit 15 minut přípravou je trochu moc...

předjaří

Nový podběrák, sobota 5.2.2011

Tak mi konečně dorazil poštou plavačkový podběrák z Mila. Tyčka Gerardix 3m (neměli zrovna 4 metrovou) a k tomu malá síťka 45cm. Jsem zvědavý, jak se osvědčí. Tyčka je třídílná dělička s možností použít jen dva díly. Síťka se akorát vejde do igelitky, budu ji nosit spolu s židličkou. Vzhledem k oteplení na 10 stupňů se zvedla voda, ale do středy snad bude zpět na 80 m3. Navíc je už celkem vidět do půl šesté, tak ve středu večer vyrazím...

Vltava 6 v Chuchli, pátek 4.2.2011

A zase prd. Odskočil jsem si na 2 hodiny z práce zkusit feeder. Zajel jsem do Chuchle pod železniční most. Mám to tak 10 minut autem z práce, ale špatně se tam parkuje. Výsledkem byla absolutní nula. Zkoušel jsem ploticové krmení a na háčku byl kousek rohlíku a červi. Červený Amundsen feeder 0,18 se skoro nedal navázat - pořád se trhal. Neměl jsem asi ani záběr, ale stejně bych ho nepoznal. Voda silně táhla. Musel jsem chytat tak 10m od břehu, jinak to odneslo i 50g krmítko. U břehu zase byly vázky, tak jsem hned na začátku o jedno 50g krmítko přišel. Foukal silný vítr a špičky se houpaly tak, že jsem viděl prd. Teplota stoupla z 0 na 5 stupňů a pod nohama se mi za ty asi dvě hodiny udělala kaluž.

Vyzkoušel jsem nový prut Shimano SpeedMaster medium a naviják RedArc - no vzhledem k tomu, že přesně stejnou kombinaci jsem už měl, tak mě to ničím nepřekvapilo. Nová Fenclovka vidlička se celkem osvědčila, ale do zmrzlé půdy šla špatně zarazit. Příště to zkusím zase na Berounce v nějaké klidnější vodě.

feeder na Vltavě

Berounka 1, středa 26.1.2011

Poprvé letos na rybách - a hned bezrybka :-) Je leden a brzo se stmívá - slunce zapadá 16:45 a kolem čtvrt na šest je už tma. Tak jsem vyrazil místo oběda. v 11:30 hurá na Berounku a za dvě hodiny jsem byl zpět. Jedna cesta zabere pod 20 minut.
V Berouce je hafo vody - přes 100 kubíků. Sotva před týdnem byla supervelká voda s 450 kubíky a na břehu je to znát. Voda je kalná, teplota kolem 4 stupňů. Pod Černošickým jezem je celkem zajímavá tišina. Zkoušel jsem plavanou s 2,5g splávkem a kouskem rohlíku. Ale nakonec nebyl ani ťuk. Jen hafo kormoránů. Tak snad příště. Vytáhnu feeder a uvidíme, co je na dně.

velká voda

Poslední vycházka k vodě, středa 29.12.2010

Letos naposled jsem byl u vody. Od začátku jsem nepředpokládal, že něco chytím a to se taky na 100% vyplnilo :-) Nejdřív jsem byl na Berounce v Radotíně a v Černošicích pod jezem. Berounka byla plná ledových ker a nemělo vůbec smysl vytahovat udici. Potom jsem se jel podívat do Zbraslavi na Vltavu 7. Prošel jsem ji od Zbraslavi až k soutoku s Berounkou a zpět. Nepotkal jsem ani jedinou rybu a ani jednoho rybáře. Jen asi 5 kormoránů... Sice byla trochu zima, ale bylo to pěkné rozloučení se sezónou.
30.12. jsem si koupil povolenku na rok 2011 - opět celosvazovou mimopstruhovou za 2510,-. no moc levné to teda není, ale co by člověk pro ty ryby neudělal. Když už jsem byl u Zlaté rybky, koupil jsem si za 320,- i trojnožku na feeder. Uvidíme, jak se osvědčí. Za rok 2010 jsem si odnesl dva kapry 45 a 51cm a jednoho candáta 51 cm. Všechny vlastně z jednoho místa. Pár kaprů a spousty cejnů a karasů jsem pustil. Přišlo pár malých sumců ale většinou jen kolem 50cm.

ledy na Berounce

Výběr podběráku, středa 22.12.2010

Chci podběrák na feeder a plavanou. Něco menšího, lehčího ale s dlouhou tyčkou. Nějaké podběráky už mám, ale na feeder a plavanou jsou trochu krátké. Hledám náhradu buď zase nějaký teleskop (např. Fencl Esox 600/3D6 s délkou 220cm) nebo plavačkový podběrák - oko a 3m tyčku. Další možnost: Kastl série 570 z topfish.cz.

1. Malý podběrák na přívlač - aby se lehce nosil v boční kapse batohu. Sema Balance 1.8/3. Oka 0,5cm, ramena 50cm, šířka 50cm, délka 130 (zkrácen na 2 díly), složený má 58cm, váha 500g. Na přívlač s krátkým prutem je OK, ale asi jsem ho neměl zkracovat.

2. Větší podběrák na položenou a feeder. Ten nosím v obalu na pruty, takže může být i delší. Mivardi, oka 1cm, ramena 60cm, šířka 55cm, délka 185cm, složený má 65cm, váha 700g.

Nový prut, pondělí 20.12.2010

Tak jsem si udělal radost. Před rokem jsem si koupil první feederový prut a teď jsem přidal druhý úplně stejný - Shimano SpeedMaster Medium Feeder 3.66m. Chtěl jsem sice zkusit nový model AX, ale v Gammarusu měli 20% slevu, tak jsem vzal starý bez AX. K tomu osvědčený naviják SPRO RedArc 30, ještě namotám tak 200m vlasce Stroft ABR 0,18 a budu čekat na jaro.

Berounka 1 a Vltava 7, neděle 19.12.2010

Jedna z posledních vycházek roku 2010. Pár týdnů už mrzne a všude je sníh. Berounka má průtok kolem 70 m3. Kolem břehu je pás ledu a uprostřed plavaly kry. Zajel jsem k přístavu pod Radotín, ale moc se chytat nedalo. Párkrát jsem nahodil gumu, ale pak jsem raději jel k Modřanskému jezu. Teplá voda z Vltavy kry rozpustila, tak se aspoň dalo házet. Neviděl jsem ani šupinu, ale aspoň jsem byl po měsíci na rybách...

Berounka 1, středa 4.8.2010

Jeden z mála letošních sumců. Bohužel to byli všechno jen takoví prcci. Snad ani jeden nebyl přes 70cm. Tento kousek vzal mrtvou rybku. Chytali jsme s Macem a Myšákem. Vytáhli jsme (já na feeder a oni na položenou) jen pár cejnů a mě přišel aspoň tenhle sumík.

sumec velký

Berounka 1, neděle 19.10.2008

Tady bude popis toho, kde jsem byl, jak a na co jsem chytal a jaké byly výsledky. Pokud se povede něco vyfotit, měla by se tu objevit i nějaká ta fotka. Zatím nevím, jak by to mělo být velké - asi bude šířka kolem 700 pixelů. Tenhle záznam slouží jen jako zdroj dat pro jednotlivé příspěvky. Ukazuje mého zatím největšího sumce asi 1m.